mandag 19. september 2016

Lærling alene på jobb

Som hovedregel skal ikke en lærling stå alene på jobb over lenger tid ettersom det ikke vil være fullgod læring i dette. I tilfellet til kjæresten din synes jeg det . De fleste lærlinger jobber mer selvstendig utover i læretiden. Det er ingen regler som sier at du som lærling skal eller ikke skal jobbe alene , så lenge du får . Kan jeg som lærling jobbe alene og ha mye ansvar alene ? Når jeg er en ressurs som andre vanlige ansatte, skal jeg fortsatt ha lærlinglønn ?

Av og til kan det være at du som lærling går “ alene ” og ikke har faglig leder . Slik jeg har forstått det, skal ikke en lærling være alene på jobb og ha ansvaret for at arbeidet til de ordinært ansatte blir utført. Kan en lærling utføre jobb når elektriker ikke er tilstede. Hvor mye ansvar som lærling ? Jeg er lærling og skal jobbe alene i hele påsken.


Lærling uten lærer ekstra lønn? Lærebedriftens rettigheter og plikter - KARRI karri. Som en planlagt ordning skal ikke lærlinger arbeide alene , eller ha ansvar for . Hos oss jobber lærlingene oppå det første året og selvstendig det.

Fikk et arbeidsoppdrag, lurer nå på om jeg har lov til å jobbe alene på dette? Innleide elektrikere ansvar for lærling innlegg 25. Ombudet har fått flere titalls meldinger om at arbeidsgivere ikke betaler for overtid og at lærlinger må jobbe alene uten opplæring. Jeg bare lurte på om jeg må jobbe for lærlinglønn når jeg står alene i. Det er en utbredt misforståelse at lærlinger kan jobbe selvstendig i siste del av læretida. I Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til . Kundene er usikre på om lærlingene gjør jobben skikkelig, og vil ikke betale for dem.


Men vi skal huske på at lærlinger ikke kan jobbe alene. Som lærling må du stå på for å få fullt utbytte av læretiden. Et godt arbeids- og læreforhold kan ikke alene reguleres av lover og regler. Frisørlærlingene hos Nikita får dårlig opplæring, blir utnyttet som billig arbeidskraft og må ofte jobbe alene. De mente at en lærling ikke kunne være borte i lange perioder om gangen.


En lærling skal aldri jobbe alene , når han har ansvar for en . Jeg er er lærling innen IKT Driftsfag og er forlatt nå i vinterferien. Så her var jeg, lærlingen. Jeg var heldig og fikk vikarer.


Det kan bransjen skylde seg selv for, sier lærlingombud i Oslo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg